Een Zweedse feministe, Jonna Sima, vraagt zich op Twitter het volgende af: “Waarom heeft Volvo een mannelijkheidssymbool als logo? Voelt stereotiep en op zijn zachtst gezegd verouderd.” Een typisch voorbeeld van de zgn. ‘cancel culture‘ waar we nu inzitten. Waar onze maatschappij afscheid moet nemen van tradities omdat deze blijkbaar de gevoelens van deugmensen kwetsen. In Nederland kunt u denken aan de groepen die zich storen aan straatnaamborden omdat deze zouden verwijzen naar een koloniaal verleden. En natuurlijk de Zwarte Piet discussie onder aanvoering van Kick Out Zwarte Piet. Dezelfde groep die overigens ook fanatiek meewerkt aan het vervangen van straatnaamborden.
Terug naar Zweden, waar een behulpzame twitteraar Sima uitlegt wat de achtergrond is van het logo. Het logo verwijst namelijk naar het oude chemische symbool voor ijzer. Het is algemeen bekend dat Volvo’s van hoge kwaliteit staal zijn (en dat staal voor het grootste deel uit ijzer bestaat). Zweden zijn hier met reden trots op en hebben daarom deze verwijzing in het logo gemaakt. Sima reageert: “Waarom wordt ijzer geassocieerd met Volvo-auto’s?”
Gelukkig schoot een andere twitteraar Volvo te hulp met een goede suggestie: “Volvo, kun je geen XC60 Jonna Sima-editie maken, met het logo veranderd in een grote nul?”