Opinie: De heer Ulrich Mies beschrijft in een artikel in de september 2020-editie op pagina 18 van De Andere Krant zijn visie op propaganda. Volgens hem doet de pr-industrie er alles aan om de publieke opinie naar haar hand te zetten. Dit begon bijna 100 jaar geleden met de publicatie van twee boeken Public Opinion van Walter Lippmann en Propaganda van Edward Bernays, door velen gezien als klassiekers in de propagandaliteratuur.
Degenen aan de macht gebruiken informatie als middel om te sturen op wat zij over willen brengen. De inzet van de informatieoorlog is de burger onwetend te houden, te misleiden en disciplineren en van hun gezond verstand te beroven zodat ze hun eigen uitbuiting en onderdrukking accepteren, aldus Meis. De machtscentra doen er volgens hem alles aan om ervoor te zorgen dat mensen zich geen eigen mening kunnen vormen.
Veel burgers zijn verder onbekend met het feit dat bijvoorbeeld de Amerikaanse markt voor pr-en propaganda-industrie wordt bepaald door vier megaconglomeraten. In 2015 waren deze bedrijven actief meer dan 170 landen en hadden ze een omzet van ongeveer 44 miljoen dollar. Ze verzorgen de pr en informatievoorziening voor duizenden bedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen, investeerders, ngo’s, universiteiten en ministeries en dan vooral ministeries van oorlog. Alle bedrijfstakken zijn vertegenwoordigd en daarmee is propaganda alom.