Als de nacht volgens Heineken toebehoort aan de gevaccineerden, dan lijkt mij dat de dag toebehoort aan de ongevaccineerden. Vermoedelijk wist men bij de brouwer dat een dergelijke reclame het daglicht niet kon verdragen en heeft men maar voor de nacht gekozen. We weten nu in ieder geval waar het bedrijf voor staat: voor het in een kwaad daglicht stellen van de ongevaccineerden. Deerlijk helder (van) Heineken.
Tegen de achtergrond van wat mystici en profeten al eeuwenlang hebben verkondigd, namelijk dat de nacht symbool staat voor de duisternis van onwetendheid, slaat Heineken niet eens de plank mis: de nacht behoort inderdaad toe aan de gevaccineerden. Dat zijn ook de uren waarin de kans het grootst is dat je slaapwandelaars tegenkomt. Overdag heb ik die in ieder geval nooit aangetroffen. Hoewel ik iedereen het beste gun, ken ik ook van die momenten waarop ik verzucht: Ja, laat de nacht er maar zijn voor de gevaccineerden, dan kunnen de ongevaccineerden zich vrij bewegen in het daglicht, in het licht van de levengevende zon. Binnen de mystiek is deze al sinds mensenheugenis hét symbool van warmte, kracht en waarheid.
Reinhart